#Open Meet-Up: Frederike Migom

Frederike Migom filmt in september een documentaire over een klas in Molenbeek, kreeg net productiesteun voor haar eerste langspeelfilm én regisseerde de laatste videoclip van de Brusselse rapper Zwangere Guy. Tijd voor een babbel. 

Je hebt ervaring achter de camera, maar ook voor de camera. Helpt je dat vooruit bij opdrachten?

 

Ik heb toneel gestudeerd en ook film. Of het me vooruit helpt dat weet ik niet, maar wat me het meest fascineert in regie is wel het spel, de acteurs en de personages. Ik vermoed dat dat wel gelinkt is aan zelf te hebben gespeeld.

 

Je bent opgeleid in New York en daar had je het over DIY-video. Is dat hier bij ons ook een trend?

 

Ja, absoluut. België is daar iets trager in geweest, wat vaak zo is. Toen ik in Amerika studeerde, zo'n 10 jaar geleden, heerste er sowieso al meer een overlevingscultuur omdat er geen subsidies zijn. Die tendens van 'alles zelf doen' was daar veel extremer. De reden dat die trend er nu ook bij ons is, is omdat er veel meer makers zijn dan dat er geld is. Vroeger had je enkele scholen die regisseurs produceerden, nu is iedereen maker. Het kan jaren duren voor je een subsidie krijgt van het VAF maar je moet ondertussen ook wel blijven maken, anders hou je je kunst niet levendig. In dat opzicht is het wel heel handig om alles te kunnen. 

 

Wat is je advies naar jonge makers toe op gebied van budget?

 

Je kan naar het VAF stappen, maar dan moet je er rekening mee houden dat dat een proces is van lange adem. Volgens mij moet je dan ook alleen met je beste werk naar het VAF stappen. Zoals ik al zei moet je tussendoor ook blijven maken en dan is crowdfunding een optie, maar niet voor grote bedragen. Crowdfunding werkt voor maximum 10.000 euro, meer kan misschien wel, maar dan wordt het trekken en duwen. Er zijn ook regisseurs die reclamefilmpjes regisseren en daar valt wel goed geld mee te verdienen. DIY is wel een struggle, dus het moet echt je passie zijn anders hou je het niet vol. 

Copyright Kim Vlaeminck

Hoe belangrijk is netwerken al geweest in jouw carrière?

 

Kei belangrijk. Ik heb niet in België gestudeerd en dat heeft mij wel drie jaar gekost om er hier iets van te snappen. Ik merk nog altijd op sets dat iedereen mekaar kent omdat ze op dezelfde school hebben gestudeerd bijvoorbeeld. Toen ik terugkwam, heb ik drie jaar in een productiehuis gewerkt en dat was broodnodig. Zonder had ik er niet aan kunnen beginnen. Als ik nu terugkijk op mijn medestudenten in de VS die in hun studententijd al actief aan hun netwerk sleutelden, zie ik wel dat zij degenen zijn die nu werk hebben. 

 

Denk je dat jijzelf hier in België meer toekomst hebt als filmmaker dan in de VS?

 

Ik denk het wel. Ik zou alleszins niet zomaar naar Amerika vertrekken zonder daar al werk te hebben. Het is ook ontzettend moeilijk om daar een werk- en verblijfsvergunning te krijgen. Dat terzijde is het ook zo veel moeilijker om het daar te maken. Op filmfestivals merk ik hoe hard de competitie in het buitenland is. In België valt dat dan heus nog mee in vergelijking. In de wereld waarin we vandaag leven, sta je bovendien met één muisklik in contact met de andere kant van de wereld. Ik denk dus ook niet dat je fysiek de wereld hoeft af te reizen om het internationaal te maken. 

Bij een film komt natuurlijk ook promotie en publiciteit kijken. Heb je dat al altijd zelf aangepakt?

 

Een goede vriendin van mij heeft een PR bedrijf, Post Bills PR, en zij helpt mij daarbij. Ik doe ook veel zelf, maar zij stuurt dan af en toe eens een persbericht uit wat heel handig is. Dat werkt echt en dankzij haar heb ik het belang ervan ook gaan inzien. Het voelt soms ook niet leuk om voor jezelf op die manier in de spotlight te zetten, maar het moet echt.

 

Wat mogen we nog van jouw verwachten?

 

Ik begin in September aan een documentaire te filmen over een klas in Molenbeek. Ik heb ook net productiesteun gekregen voor mijn eerste langspeelfilm. Als alles goed gaat, beginnen we daar volgende zomer aan te filmen.  

 

Wat is jouw gouden tip voor jonge regisseurs en makers?

 

Constant bezig blijven en op zoek zijn. Dat is als regisseur makkelijker dan als acteur, omdat je als acteur meer afhangt van iemand anders die iets voor jouw moet schrijven. Probeer dus gewoon voortdurend te schrijven overal naar inspiratie te zoeken. Ik denk dat je op die manier ook snel zal merken of het iets voor jou is of niet. Als je dingen schrijft, laat het dan ook aan mensen lezen en vraag feedback. Gewoon doen! 

 

In de gaten houden waar Frederike mee bezig is? Neem een kijkje op haar website