#Open Meet-Up: Thomas Droog

Thomas Droog is een jonge regisseur die de kortfilm 'Wolf' maakte. We spraken af in de hippe koffiebar, Plek, in Leuven en hij vertelde me alles over zijn ervaring met film. 

 

Je hebt al een kortfilm gemaakt, genaamd ‘Wolf’. Waarover ging die film?

 

De film begint met een meisje dat zich klaarmaakt om te gaan joggen, tegelijkertijd zie je dat ook een man zich klaarmaakt. Er hangt een mysterieuze sfeer en de relatie tussen de twee personages is nog niet meteen duidelijk. De film is eerder impliciet, ik laat het aan de kijker over om een interpretatie te maken en om zich er een mening over te vormen. Er wordt trouwens niet gesproken in de film, dit maakt het mogelijk om de betekenis ervan in het midden te laten. Ik hoorde onlangs ook dat mijn kortfilm gebruikt wordt in een opleiding film. De studenten moeten de verschillende emoties in de film benoemen. Het was leuk te horen dat mijn werk als referentiepunt gezien wordt. Veel mensen kwamen na de film ook naar mij, elk met een ander idee over de betekenis van de film. Het is fijn om mensen hun fantasie aan te wakkeren.

 

Dit was je eerste film en toch heb je een behoorlijk bekende cast kunnen strikken. Hoe heb je dat voor mekaar gekregen?

 

Initieel hadden we oproepen gedaan op Facebook waarin we een vage omschrijving van de film hadden gezet. We hadden toen een 80-tal mails ontvangen van zowel bekende als onbekende acteurs en actrices. Er waren heel veel mensen die interesse toonden, dus zijn we in die poel beginnen filteren. Eerst hadden we een Nederlandse actrice gekozen, maar uit praktische overwegingen hebben we besloten om dat niet te doen. Al werd dat wel spannend. We moesten in het weekend draaien en dinsdag waren we nog op zoek naar vervanging. We hadden op dat moment niks te verliezen, dus besloten we Joy Anna Thielemans te contacteren. We vonden haar goed passen binnen de rol en bovendien heeft zij een grote following op sociale media. Ze was, tot onze verbazing, meteen enthousiast en ze kon diezelfde week nog tijd vrijmaken. De samenwerking met ervaren acteurs en actrices was stresserend, omdat wij net heel onervaren waren. Al was het natuurlijk ook heel spannend.

 

Jouw film is opgepikt geweest door het Nieuwsblad. Heb je daarnaast veel respons gekregen?

 

Ik heb veel reactie gekregen op sociale media, eigenlijk allemaal positief. Er is inderdaad ook een artikel geschreven op basis van de aanwezigheid op sociale media. Ikzelf ben nooit benaderd geweest door een journalist. Ergens vind ik dat wel jammer, omdat ik mijn eigen input er niet aan heb kunnen toevoegen. Het feit dat het in de krant heeft gestaan, heeft natuurlijk wel voor een grote exposure gezorgd. Mensen die ik vandaag tegenkom die ik al een tijdje nietmeer heb gezien, spreken mij nog altijd aan over Wolf. Het is leuk om te weten dat zo veel mensen ernaar gekeken hebben en het ook nog altijd ergens leeft.

 

Joy heeft een grote following op sociale media en heeft ook verschillende posts geschreven over Wolf. Had je dat aspect van de samenwerking besproken of was dat spontaan?

 

Ze heeft dat uit eigen interesse gedaan. We hebben haar nooit moeten vragen om iets te posten of reclame te maken. Ik merkte dat het uit oprechte interesse was en omdat ze er zelf achter stond. Dat vond ik op zich al een groot compliment.

Wat kunnen we in de toekomst nog van jou verwachten?

 

In de nabije toekomst is er nog niks concreet gepland, maar op langere termijn wel. Ik schrijf momenteel aan mijn volgende film. Bepaalde zaken zijn al klaar, zoals het artwork. Ik ben ook van plan om een soort van crowdfunding campagne op te starten om fondsen te werven. Dat is momenteel het grootste pijnpunt. ‘Wolf’ was low-budget, daar hebben we ongeveer €1000 uit eigen zak aan uitgegeven, wat heel goed meevalt. Ik zag het ook als een investering in mijn toekomst en portfolio. Bij mijn eerste film kon ik moeilijk sponsors benaderen, omdat ik nog geen werk kon voorleggen. Met de volgende film wil ik mijn lat hoger leggen, waardoor de prijs ook hoger komt te liggen. Ik denk naast crowdfunding ook aan bijvoorbeeld merchandising als een manier om budget bij elkaar te krijgen. Tot we het financieel aspect geregeld hebben, staat dat project on-hold. Maar ik heb de smaak zeker te pakken.

 

Wat heb je uit deze ervaring geleerd?

 

Dat het enerzijds heel beangstigend is om zo een project te starten, maar terzelfdertijd ook heel leerrijk. Ik startte als onervaren filmmaker en werkte samen met heel ervaren acteurs, dat is heel spannend en stresserend, maar tegelijkertijd een echte drive voor mezelf. Het is makkelijk om dingen uit te stellen, zeker als het succes ervan niet gegarandeerd is. Door de locatie en acteurs vast te leggen, dwong ik mezelf als het ware om er mee door te gaan. Vanaf dan was er geen weg terug. Het heeft heel wat stress en slapeloze nachten met zich meegebracht, maar toen ik het eindresultaat zag, was het dat allemaal meer dan waard.

 

Jij hebt geen opleiding in film of regie gehad en bovendien had je ook geen gigantisch budget om mee te werken en toch heb je zo een project ondernomen. Wat is je advies naar andere jonge mensen die met een idee zitten?

 

Het is heel cliché om te zeggen dat je er gewoon voor moet gaan en de rest dan volgt, want jammer genoeg is dat niet altijd zo. Het is juist dat je alles van jezelf moet geven, maar je moet ook realistisch blijven en jezelf niet verliezen in de trend van vandaag de dag. Er wordt wel eens gezegd dat je alles kan krijgen wat je maar wil, zolang je je zinnen erop zet. Ergens is dat een mooie gedachte, maar ik zou hen ook adviseren om met beide voeten op de grond te blijven. Je kan iets enkel tot een goed einde brengen als je er niet compleet gedesillusioneerd aan begint. Veel mensen zien alles meteen heel groots. Met ‘Wolf’ begon ik met de gedachte dat het een project was voor mij alleen. Uiteindelijk is het dan toch groter uitgedraaid dan verwacht. Dat was een leuke verrassing. Als je echter begint met het idee dat het gigantisch succesvol moet en zal zijn, dan is de kans op een teleurstelling des te groter.

 

Hoe zie je jouw toekomst in de filmindustrie?

 

Ik zou het graag in combinatie blijven doen met iets anders, zoals lesgeven. Ik ben realistisch in het feit dat het een zeer competitieve en onzekere sector is. Ik wil dus zorgen dat ik ergens op kan terugvallen. Alle kansen die ik zie, zal ik grijpen, maar het is een organisch proces dat je niet kan afdwingen. Mijn filosofie is: alle opportuniteiten die ik krijg zijn leuk, maar ik ga mij niet focussen op één doel. Ik zie wel waar ik uitkom en ondertussen geniet ik van de reis.

 

Fan van Thomas? Volg hem dan op zijn OpenVRT profiel.