3 Minuten Zendtijd: Niels Van Roy

Niels werkt in een audiovisueel bedrijf en is ook werkzaam in de audiovisuele kunstsector. Zijn nieuwste uitdaging was 3 Minuten Zendtijd maken voor Iedereen Beroemd. In een interview komen we meer te weten over de inspiratie ervoor en het proces dat volgde.

 

Waarom schreef je jezelf in voor 3 Minuten Zendtijd?

 

Ik had gezien dat er ideeën werden gezocht voor filmpjes en dacht: ‘hé, dat is leuk, zo kan ik zelf eens bepalen wat ik maak’.  Ik ben namelijk altijd gebonden aan een bepaalde visie en huisstijl wanneer ik voor klanten werk, dus dit was een opportuniteit om mijn eigen ding te doen.

 

Wat is het idee voor je video?

 

Het is iets geworden dat toch al een hele tijd in mijn achterhoofd zit en het is voortgevloeid uit twee dingen. Enerzijds uit het feit dat je met radio eigenlijk content de wereld instuurt, maar niet weet wat daarmee gebeurt en wie er naar luistert. Anderzijds was de dood ook een inspiratie voor mijn filmpje. Ik denk dat iedereen daar wel mee bezig is, ik in ieder geval wel. Ik geloof bijvoorbeeld niet in een God en dus ook niet in de hemel. De hemel is een plek waar velen willen eindigen zonder te weten hoe het er werkelijk is. Er zijn veel speculaties over de hemel: hoe het eruit ziet, hoe je er binnen moet geraken,... Maar een groot raadsel blijft, wát we daar juist gaan doen.

 

 

Hoe vond je de begeleiding van de VRT bij dit project?

 

Ik had mijn scenario doorgestuurd en op dat vlak hebben David en Jo van Iedereen Beroemd ons heel goed geholpen.  We hadden bijvoorbeeld ideeën die on-screen helemaal niet zouden werken en die zijn er dan uitgehaald.

 

Dit is een mooi platform met veel exposure voor je video. Veel jonge creatievelingen zitten ook boordevol ideeën, maar kunnen er nergens mee heen. Wat is je advies naar hen toe?

 

Hou ze bij in je achterhoofd. Ik zit al zo’n vier jaar op dit idee te broeden, dus het heeft al zitten tollen en rijpen terwijl ik er nu pas iets mee kan doen.

 

Blijf op de hoogte van Niels zijn werk op zijn OpenVRT profiel